Słyszeliśmy kiedyś pewną historię o marynarzu, który wpadł do morza. Pierwszy zobaczył ten wypadek jego towarzysz stojący w “bocianim gnieździe”. Kiedy krzyknął: “Człowiek za burtą”, inny z marynarzy rzucił nieszczęśnikowi koło ratunkowe na linie, po czym z dwoma będącymi akurat w pobliżu pasażerami pomogli mu wdrapać się na pokład. Można zadać pytanie: Kto uratował człowieka, który wpadł do morza? Ten, który stał w “bocianim gnieździe”? Ten, który rzucił mu linę? Ta trójka, która pomogła mu dostać się na pokład? Koło ratunkowe? A może wszystko to, o czym wspomniano powyżej?
Ta krótka historyjka nie została przytoczona przypadkowo. Ma ona pewien związek z problemem, przed którym stoją czytelnicy Biblii. Spotykają bowiem w niej stwierdzenia, że jest tylko jeden Zbawiciel. Nawiązując do tego, już ponad dwa i pół tysiąca lat temu prorok Izajasz napisał w swej księdze takie oto słowa:

Ponieważ dla chrześcijan jest oczywiste, że Zbawicielem Nowy Testament nazywa również Pana Jezusa, stąd rodzi się pytanie: Skoro jest tylko jeden Zbawiciel, to jak to możliwe, że jest nim zarówno Jezus, jak i Jego Ojciec – Bóg Jahwe? Próby rozwiązania tego problemu skłoniły niektórych chrześcijan do przyjęcia nauki o tym, że Ojciec i Syn (razem z Duchem Świętym) tworzą numerycznie jednego Zbawiciela i jednego Boga. Przyznajemy, że to mocno skomplikowane, nielogiczne i raczej mało prawdopodobne. Mamy wrażenie, że rozwiązanie wydaje się znacznie prostsze, a co ważniejsze, mocno osadzone w Biblii.
Jako ilustracja pomocna w naszych rozważaniach niech posłuży historia pewnego izraelskiego przywódcy – Gedeona, który wraz ze swą grupą towarzyszy liczących trzysta osób pokonał znacznie liczniejsze wojska Madianitów. Warto przeczytać cały 6 i 7 rozdział Księgi Sędziów, aby zapoznać się z kontekstem tego wydarzenia, natomiast dla celów naszego rozważania możemy zacytować jedynie poniższy fragment:

Warto wczytać się w te fragmenty historii Gedeona, ponieważ są one nośnikiem ważnych informacji. Wskazują bowiem na to, że Gedeon jest posłany przez Boga, aby to on (Gedeon) wybawił Izraela z ręki Madianitów (werset 14). Wersety 36 i 37 precyzują i uszczegółowiają tę całą sprawę, stwierdzając że to Bóg wybawia Izraela za pośrednictwem Gedeona. Innymi słowy, Bóg jest autorem tego wybawienia – tym, który zaplanował powołanie “armii” Gedeona oraz sposób prowadzenia walki, obdarzając Gedeona wiedzą i mocą potrzebną do wykonania zadania. Gedeon jest zatem jego wykonawcą.
Możemy w tym fragmencie dostrzec znakomitą analogię pomiędzy tytułem Zbawiciela i czynnością zbawiania dokonywaną zarówno przez Ojca, jak i przez Pana Jezusa. Ojciec jest źródłem i autorem zbawienia, tym który je zaplanował i wymyślił.
Kilka poniższych wersetów niech będzie świadectwem tej prawdy:



